Velkommen

Velkommen til En bogorms strikkerier.
På denne blog vil du kunne følge med i mit liv. Det vil sige du får lov til:
At se hvad jeg strikker.
Læse om bøger, som jeg har læst.
Følge med i hvordan Esben vokser.




Garnforbrug




søndag den 30. april 2017

Mad til 1 person

Min familie består jo i dag af 3, Manden, sønnen og mig selv. Men i mange år sejlede manden langfart og jeg var alene i 2½-3 måned adgangen.
Dengang fandt vi ud af er det er faktisk er ret dyrt at bo alene, hvis der ikke planlægges. Jeg er den type der meget gerne vil havde varmt/lunt til aftensmad.
Udfordring er ikke at spise frikadeller 3 dage i træk, efterfulgt af 2 dage med kødsovs.

Ideen med at dele medisterpølse  i 3 stammer fra en tidligere kollega, der boede alene og elsker mad, men ikke vil bruge alt for meget tid i køkkenet.

Vi er en familie der spiser en del ost. Det er klart billiger og man får rent faktisk ost, hvis man vælger at købe en stykke cheddar til ca. 18 kr, fremfor færdig revet "ost" (ofte lavet af palmeolie) til 10 kr. for 1 pose. 
Fordelen er et helt stykke ost kan holde i køleskabet i min. 14 dage, det kan den færdig revet ikke.

Jeg har lavet en madplan for 1 person i 14 dage. Der er beregnet ca. 100-125 gram kød pr dag, samt 100-200 gram grønt + kartofler/ris/pasta.
Jeg regner med at du har fedtstof til at stege i, salt, peber, kanelsukker, karry og mel i køkkenskabene ellers er alt fra kød til pasta og grønt regnet med i.


Jeg har på indkøbslisten skrevet tomater, peberfrugt og agurk. Det er gnave grønt til de dage hvor der mangler lidt grønt på tallerknen, er du til andet grønt er det naturligvis det du køber :-)

Madplan for 1 person i 14 dage.


Dag 1: Medisterpølse med kartofler og blomkål. Koge 2-3 kartofler ekstra til dag 2
1/3 del af 400 gram medister steges.
1/3 del af farsen presse ud og steges til frikadeller og fryse ned (ekstra mad i fryseren)
1/3 del af farsen presse ud og koges som kødboller til boller i karry til dag 5 (fryse ned)

Dag 2: Æggekage med kartofler, bacon og tomat
Æggekage af 2-3 æg, 2-3 kogte kartofler (fra dag 1) og 1 pakke bacon i skiver. Serveres med tomater, gerne på rugbrød.

Dag 3: kartoffel/blomkålssuppe med bacon
1 pakke bacon strimles og steges og tages af. I fedtstoffet steges 2 store bagekartofler i tern og 1 løg i tern i 3 min. Tilsæt vand/bouillon til kartoflerne er dækket.  Efter ca. 10 min. Tilsættes blomkål i små bukkerter (100 gram).
Når kartoflerne er møre blendes suppen, smag til med salt og peber, drysse med bacon.

Dag 4: Grydestegt kylling med blomkål og kartofler. Evt. agurkesalat eller rabarberkompot.
Spis 1/4 del af kylling, resten af kødet fryses i 3 poser. (dag 7, dag 14 + 1 ekstra portioner)
Kylling laves uden persilefyld.
Er det uoverskueligt at lave en hel kylling, kan der købes inderfil/bryster, 1 portion steges på panden i dag.  Resten fryse råt ned.

Dag 5: Boller i karry med ris og råkost.
Karrysovsen laves med ½ æble og det andet ½ æble blandes med revet gulerod til råkost.
Dag 6: Hakkebøf med spejlæg, bløde løg, stegt champignonger (100-150 gram) og kartofler
400 gram oksekød. Brug ca. 100 gram til bøffen. De 300 gram fryses ned og bruges dag 11

Dag 7: Kyllingekarrysuppe.
100 gram champignonger skæres i tern og steges sammen med 1 løg i tern, tilsæt karry og 1 spsk. Hvedemel, mel vendes rundt og hæld ½-1 l. bouillon på.
Kylling i strimler/tern (fra dag 4) tilsættes sammen med 1 gulerod i tern. Suppen koges i 8-10 min. Tilsæt suppe-pasta-horn og koge suppen i den tid pasta skal have (ofte 3-5 min.)
Smag suppen til. Har du en slat fløde kan den bruges her.
Hvis du bruger rå kylling, koges kylling stykkerne i 5-8 min før de tilsættes suppen.

Dag 8: Kortelet i fad med dåsetomat, løg og gulerod med ris.
Brug den 1 kortelet i dag og skær nr. 2 i tern og frys til dag 13

Dag 9: Tunfrikadeller med wokgrønt (½ pose)
1 ds. Tun i vand (drænet), blandes med 1 lille fint revet løg, 1 æg, 1 spsk. Mel, salt og peber.
Steges til små deller og steges i 3-4 min.på hver side.

Dag 10: Risengrød
 
Dag 11: Kødsovs med kartoffelmos
Kød fra dag 6 bruges til en dobbeltportion kødsovs. Rev gerne 1 gulerod ned i sovsen.
Kartoffelmos af 1 bagekartoffel.
Halvdel af kødsovsen gemmes til dag 12

Dage 12: Tortilla med kødsovs
Pak 2-3 tortillas med kødsovs og lunes i ovn med revet ost og gnave grønt

Dag 13: Gris på pande med wokgrønsager
Kortelet i tern fra dag 8 og resten af wokgrønsagerne fra dag 9 steges på panden.

Dag 14: Tortilla med kylling fra dag 4.
Lun 2-3 tortillas og fyld med kyllingestykker og grønt.

Du har nu stadig 1 portion frikadeller og 1 pose kylling i fryseren.



Indkøbsseddel:

1 pk. Medister a 400 gram 25 kr.
1,5 kg kartofler 12 kr.
1 blomkål 10 kr.
6 æg 15 kr.
3 pk. Bacon 15 kr. (du har 1 pk i overskud)
Tomater 10 kr.
Bagekartofler (3 stk.) 10 kr.
Grønsags bouillon 6 kr.
1 hel kylling 50 kr.
1 kg. Ris 10 kr.
2 kg. Gulerødder 10 kr.
1 æble 2 kr.
1 kg. Løg 8 kr.
400 gram hakke okse 20 kr.
250 gram champignoner 12 kr.
Pastasuppehorn 10 kr.
2 kortletter 20 kr.
1 ds. Tun 5 kr.
Wokgrønt frost 12 kr.
Grødris 6 kr.
Sødmælk 8 kr.
2 ds. Tomat a 3 kr. 6 kr.
Tortilla 15 kr.
Ost til at rive 18 kr.
2 Agurk a 5 kr. 10 kr.
Peberfrugter 10 kr.
I alt 320 kr. Ca. 23 kr. pr. dag
Priserne er fra Netto. 

Jeg håber at denne madplan kan hjælpe dig lidt på vej og give inspiration til din hverdagsmad :-)
 

1 kommentar:

  1. Du har ret, hvis man ikke indretter sig konstruktivt er det dyrt at lave mad til en. Et alternativ til at lave mad dagligt er at lave frikadeller af 1 kg, kødfars af 1 kg. Og koge pasta, ris mv samtidigt.
    Fryse ned i portioner, og blot tilsætte grønt :-)

    SvarSlet