Velkommen

Velkommen til En bogorms strikkerier.
På denne blog vil du kunne følge med i mit liv. Det vil sige du får lov til:
At se hvad jeg strikker.
Læse om bøger, som jeg har læst.
Følge med i hvordan Esben vokser.




Garnforbrug




søndag den 2. april 2017

Gulerodsboller med havregrød

Det at leve på en sten er ikke nemt, men det er desværre realiteten for mange der modtager SU, kontanthjælp, førtidspension eller er på integrationsydelse.

Jeg ved også hvor svært det er, når man kun er 1 person i husstanden og man gerne vil havde varmt mad hverdag. Det kommer der et indlæg om senere.

Et sted at "spare" er ved at bage selv.
En pose boller/grovbrød i Netto koster 10-15 kr. og jeg synes ikke de mætter nok. Her kan du bage 20 boller for det samme som 1 pose med 6 boller koster.

Det første I får er opskriften på de morgenmadsboller som jeg har bagt i mere end 2 år nu.
Der bliver ca. 20 boller ude af en portion og de er gode at fryse ned.

Gulerodsboller med havregrød



Havregrøden:
                             
2 dl havregryn
4 dl vand
50 g smør

Øvrige ingredienser:

3½ dl vand
1 tsk. salt
2 spsk. Honning eller sukker
50 g gær
200 g fint revet gulerod
600 g hvedemel
500 g andet mel*

Lav havregrøden.
Havregrøden hældes i en rørskål og vand, salt og honning røres i – når grødmassen er ca. 37 grader (lillefinger varmt), røres gæren i.
Tilsæt resten af ingredienserne – hold lidt af hvedemelet tilbage.
Dejen røres på rørmaskine i ca. 5 min – til dejen slip skålens kant.
Dejen sættes til hævning i 1 time.
Dejen formes til 20 boller og sættes til hævning i 30 min.
Bages ved 225 grader i 12-15 min.

* Andet mel kan være hvid hvede, manitoba, ølandshvede, durm osv.

Der kan tilsættes 100 g solsikkekerne.

Til variation bruger jeg nogle gange 1 dl. færdigblandet mysli med nødder og rosiner og 1 dl. havregryn. 
½-1 dl rugflager i stedet for samme mængde havregryn er også en mulighed - prøv dig frem :-)

Her er regnestykket, hvis alt skal købes:
1 pk. gær 1 kr.
1 pk. smør 12 kr.
1 kg. havregryn. 10 kr.
2 kg. hvedemel. 10 kr.
2 kg. manitoba mel 10 kr. (Netto) eller 500 gram durum 5 kr. (Netto)
2 kg. gulerødder 10 kr.
i alt 53 kr.

Prisen for at bage 1 portion når ingrediensernes er i hus:
1 pk gær 1 kr.
1/5 pk smør: 2,5 kr.
2/33 del havregryn 1 kr. (1 dl er ca. 30 gram)
1/3 del hvedemel 3,5 kr.
1/4 andet mel 2,5 kr.

200 gram gulerod 1 kr.

Så er prisen ca. 11,50 kr. = 0,58 pr. styk.

Jeg regner med at sukker og salt er i huset.

God bagelyst :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar