Velkommen

Velkommen til En bogorms strikkerier.
På denne blog vil du kunne følge med i mit liv. Det vil sige du får lov til:
At se hvad jeg strikker.
Læse om bøger, som jeg har læst.
Følge med i hvordan Esben vokser.




Garnforbrug




fredag den 19. februar 2010

Slægten bind 15






Så blev jeg færdig med at læse bind 15 i Slægten: "Tradition og fornyelse" af Bodil Steensen-Leth.

Lad det være sagt med det samme, det er ikke det bedste bind i den serie.

For jer som ikke kender Slægten, er det en historisk slægtsroman serie om slægten Dane. Den starter i 1069 hvor man møder Valdemar, som bliver Knud den helligs tro væbner. Valdemar lover Knud at, alle Valdemars efterkommer til alle tider vil tjene den regerende konge. Op igennem tid er man tæt på virkelig begivenheder i Danmarks historien, samtidigt med at man følger en slægt i tykt og tyndt. Det er forskelige forfatter, med speciale i den specifik tidsperiode, der er forfatter på de enkelt bøger. Det er faktisk godt - jeg tro jeg var gået lidt død i serien, hvis det havde været den samme forfatter på alle 15 bind.


Vi er nu nået til 1768, Struensee styre Danmark Frederik som nu er slægtens overhoved, støtter til at starte med Struensee og hans reformtanker. Frederik prøver i det små at gøre livet nemere for bønder der på Danaborg, men det er ikke altid nemt at føre tanker ud i virkelighed. Frederik drømme om at få en søn, som kan føre slægten videre, men det lykkedes ikke, for mens Frederik er i København og har sendt sin gravid kone tilbage til Daneborg, brænder Daneborg ned til grunden.....
Dette bind er skrevet i tredje person, og ikke som mange af de andre i første person. Man kommer aldrig helt ind under hud på Frederik og det er ærveligt, for jeg tro det kunne havde været en god bog, hvis Frederik fik lov til at udtrykke sine følelser og tanker mere direkte.


I bind 16 (Frihedens dragt), som lige er udkommet er det Karen, Frederiks datter, som må kæmpe videre for slægten og den jævne mand. Jeg må vist heller få bestilt en bog eller 2 på mandag.....

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Mitt paket i "Te och garnbytet" kom idag. Tack så mycket för en spännande tesort och vackert garn.

    monke

    SvarSlet
  2. Det lyder som en serie, jeg skal have fat i. Jeg elsker at læse historiske romaner, hvor forfatteren har lavet god research, og det lyder til at det er tilfældet med denne serie.

    Kh. LisbethK

    SvarSlet